Unikt kabeldesign på skotsk rekordbro

Queensferry Crossing (c) Transport Scotland

Queensferry Crossing (c) Transport Scotland

Kontakt

Peter Curran. Ramboll

Peter Curran

Spearhead Director, Major Crossings, UK
T: +44 7736 497481
M: +44 7736 497481

Lars Tørrild Thorbek

Global Spearhead Director, Major Crossings
T: +45 5161 6713

Åbningen af Queensferry Crossing-broen er et højdepunkt for teknisk ekspertise. Broen, der både er Storbritanniens højeste og verdens længste skråstagsbro med tre pyloner, er en betydningsfuld udvidelse af en af de vigtigste transportkorridorer i Skotland.

Queensferry Crossing er ca. 2,7 km lang med to hovedfag, hver på 650 m, og to sidefag på 223 meter.  Den krydser fjorden Firth of Forth i Skotland og skal dæmpe den stigende overbelastning på den eksisterende bro, Forth Road Bridge, der oprindeligt var designet til 11 millioner krydsende køretøjer om året, men nu krydses af 24 millioner.

Innovativt kabeldesign

Det visuelt dominerende ved konstruktionen af Queensferry Crossing er broens innovative kabeldesign med overlappende kabler. Det giver nødvendig stivhed og muliggør, at broens dæk er lettere og de tre bærende tårne er slankere.

37.000 kilometer kabler – næsten nok til at omkranse jorden – holder broen oppe. Kablerne kan udskiftes som en del af det normale vedligeholdelsesarbejde, uden at lukke broen, og det er en vigtig funktion for så stor en transportkorridor. 

Mere end bare en bro

Rambøll arbejdede tæt sammen med hovedentreprenøren FCBC og projektets kunde Transport Scotland på designet af broen, forbedring af de omkringliggende vejnet og brotilkørsler samt integrering af intelligent motorvejsteknologi. Teknologien anvender servicetårne, der sikrer bane- og fartkontrol – samt informerer bilister om trafikpropper – og derved mindsker kødannelse og forbedrer trafikstrømmen og trafiksikkerheden. 

Udlægningen af forbindelsesvejene er resultatet af en langvarig udviklingsproces, der krævede inddragelse af lokalsamfundet og andre interessenter. Vejene vil medføre en afgørende forbedring af hovedvejsnettet i det østlige Skotland og mindske negativ påvirkning af miljø, ejendomme og lokalsamfund.

Rambølls rolle

Rambøll stod i spidsen for konsortiet med Sweco og Leonhardt, Andra og partnere, med Transport Scotland som kunde.

”At arbejde på et projekt af denne skala og betydning er et sandt privilegium”, siger projektdirektør for Designkonsortiet, Peter Curran, fra Rambøll UK.
”Vi har arbejdet på Queensferry Crossing siden 2009, og det har både været en udfordrende og givende oplevelse. Vi har arbejdet hårdt på at flytte de innovative grænser for at skabe et konkurrencedygtigt design og har efterfølgende fortsat indsatsen under byggeprocessen i tæt samarbejde med entreprenørerne og kundens team for at optimere leveringen af projektet.”

  • Storbritanniens højeste bro og verdens længste skråstagsbro med tre pyloner
  • Designet er resultatet af mere end 20.000 produktionstegninger
  • Broen er 210 meter over vandstanden (ved højvande), svarende til omkring 48 dobbeltdækkere stablet oven på hinanden
  • Brodækket vejer i alt 35.000 tons, svarende til 80 stk. Boeing 747

Rambøll

Rambøll
Hannemanns Allé 53
DK-2300 København S
Tel:+45 5161 1000

CVR numre

CVR numre

Rambøll Danmark
35128417

Rambøll Energi
35128417

Rambøll Gruppen
10160669

Rambøll Management Consulting
60997918

Other sites

Other sites