Strategi
En virksomheds brug af faciliteter, herunder bygninger, skal tilpasses virksomhedens mål og strategier. Med andre ord skal en virksomhedens ejendomsstrategi, herunder Real Estate strategien og Facilities Management strategien, være afstemt med og understøtte virksomhedens forretningsstrategi. En ejendomsstrategi omfatter normalt både mission, vision, strategimål og strategier for opnåelse af målene, men også taktiske og operationelle elementer. De taktiske elementer kan være serviceniveauer og serviceaftaler samt digital understøtning, og de operationelle elementer kan være beskrivelser af FM-arbejdsprocesser og jobbeskrivelser. Ofte forudsætter ejendomsstrategien en etablering af baseline, hvor de nuværende kvaliteter af bygningerne, f.eks. tilstand, investeringsbehov og brugernes opfattelse af bygningerne, kortlægges. På det grundlag kan langsigtede ejendomsstrategier og niveauet for FM-serviceydelser bedst fastlægges.
Ledelsesinformation
Kun med en klart defineret ejendomsstrategi er det muligt at definere, hvilke informationer FM-organisationen skal levere til ledelsen, således at ledelsen kan træffe strategiske beslutninger på en oplyst grundlag. Informationer om drift at ejendomsporteføljen skal baseres på indsamlet data og analyser. Ledelsesinformation giver overblik over tilstanden af bygninger, energiforbruget i bygningerne, det ejendomsmæssige investeringsbehov, brugernes tilfredshed med bygningerne og brugen af bygningerne.
Digital understøtning
De fleste FM-discipliner understøttes af digitale teknologier og systemer. Data fra digitale systemer kan med fordel anvendes til analyser, der kan skabe den nødvendigt ledelsesinformation. Det bedste udbytte af digitalisering indenfor FM opnås, når IT-systemerne tænkes sammen i en bæredygtig helhed.
Bæredygtighed
Bæredygtighed, herunder miljøpåvirkning, sociale forhold og økonomi er i høj grad styrende for god ejendomsdrift. En bæredygtig virksomhed skal også drifte sine ejendomme på en bæredygtig måde, og skal kunne synliggøre dette. Digitale teknologier og systemer understøtter virksomhedens bæredygtighedsstrategi og dokumenterer strategiens effekt.
Rambølls ydelser
Rambøll er involveret i alle typer af opgaver indenfor FM. Vores rådgivningsydelser spænder bredt: fra det strategiske brief til udarbejdelse af beslutningsgrundlag og specificering af behov for service til gennemførelse af indkøbsprocesser. Desuden er vi involveret i implementering af digitale FM-løsninger.
• Strategiske opgaver er af langsigtet karakter og vedrører politikker og strategier for udvikling af ejendomsporteføljen, systemer og supportfunktioner i forhold til virksomhedens overordnede strategier og målsætninger samt strukturelle ændringer i omverden.
• Taktiske opgaver omfatter planlægning af konkrete ændringer i ejendomsporteføljen, systemer og supportfunktioner.
• Operationelle opgaver omfatter den daglige drift af ejendomme, systemer og supportfunktioner med henblik på optimering i henhold til virksomhedens behov og/eller opfyldelse af aftalte serviceniveauer.
Eksempler på strategisk og taktisk rådgivning:
- Analyse af kerneforretningsbehov for space og services
- Asset Management – screening/servicetjek
- Ejendomsstrategi og -vurdering
- Forretningsprocesanalyse og -vurdering for FM-organisationen
- Digital behovsafdækning
- Driftsstrategi – FM-model, digitaliseringsbehov og udbud
Eksempler på teknisk og operationel rådgivning:
- Teknisk due diligence
- Drift og vedligeholdsplanlægning
- Ressourceplanlægning
- Indkøbsprocesser
- Risikoanalyse
- Overføre data fra byggeri til drift