Kommunikation er et middel til at nå de overordnede projektmål. Derfor skal kommunikationsvejene fungere, også når projektorganisationen er under pres. Rambøll har bred erfaring med at integrere både intern og ekstern kommunikation i projektforløbene.
God udvikling på et projekt kræver en smidig og åben informationsudveksling i hele projektorganisationen. Men der skal tages højde for, at projektorganisationer er tværgående, og kommunikationsvejene fra opgavestiller til den reelle opgaveløser kan gå gennem mange uigennemskuelige led. Det lægger op til misforståelser. En af konsekvenserne er ofte, at man bruger uanede ressourcer på fejlfokuseret kommunikation – med det kedelige resultat, at man spilder kostbar tid.
Forebyg kommunikationskriser
I mange projekter øges risikoen for kommunikationskriser på grund af den eksterne interesse fra en kritisk presse, naboer eller brugere. En god projektkommunikationskultur skaber en grundlæggende tillid mellem projektets parter og forebygger, at kriser eskalerer. Når problemer opstår, er en præcis og klar fælles kommunikation altafgørende. Vi har meget stor erfaring med kommunikationsrådgivning både på den interne og den eksterne kommunikation om projekter.
Projektkommunikation styrker proces og resultater
Projektkommunikation omfatter bl.a.:
- Strategi og planlægning af intern og ekstern kommunikation
- Effektiv brug af kommunikationsvejene, fx møder og mails
- Workshops om effektiv projektkommunikation fx på opstartsseminarer
- Krisekommunikation
- Afholdelse af borgermøder/events
- Styring af kreative processer i udviklings- og strategiprojekter
- Formidling af teknisk information til ikke-fagfolk gennem pressearbejde, foldere, webinformation mv.
- Grafisk formidling af tekniske problemstillinger