Ud over den helt regulære projekteringsydelse, Rambøll udfører som en naturlig ting, har Rambøll specialiseret sig i alle faserne af planlægning og udførelse af komplicerede udvidelser og renovering af motorveje. Denne ekspertise involverer alt fra tidlige anlægsoverslag til komplicerede trafikafviklingsplaner.
Det står i Planloven, at for større enkeltanlæg og dermed også vejanlæg, der på grund af type, dimensioner og beliggenhed må antages at kunne komme til at påvirke miljøet i væsentligt grad, skal der udføres en VVM (Vurdering af Virkning på Miljøet) redegørelse.
Rambøll har stor erfaring i gennemførelse af sådanne undersøgelser og dækker alle de involverede discipliner. Senest har Rambøll færdiggjort VVM redegørelser for udbygningen af sydmotorvejen mellem Ønslev og Sakskøbing samt for udvidelsen af strækningen Fløng–Roskilde for Vejdirektoratet.
Som en naturlig del af disse undersøgelser og tidlige vurderinger af alternative linieføringer er visualisering af mulige løsninger en væsentlig del af projekteringsarbejdet, og Rambøll kan tilbyde at udføre denne ydelse enten som en integreret del af opgaven eller som en selvstændig ydelse.
Rambøll har arbejdet på alle typer af opgaver i udlandet fra vedligeholdelsesprojekter på grusveje med et minimum af trafik i Tanzania og Benin og til design af opgraderinger af hovedveje i Rumænien og Indien.
Rambøll yder ligeledes teknisk assistance i forbindelse med indførelse af vejforvaltningssystemer i Laos, Kenya og Zambia. Rambølls medarbejderes involvering i alle disse projekter i udlandet sikrer et miljø i vejafdelingerne i konstant udvikling med impulser fra hele verden også til gavn for de danske projekter.
For alle de ovennævnte typer projekter gælder, at vi gerne påtager os opgaver på alle niveauer:
Vi benytter bl.a. følgende projekterings- og visualiseringsværktøjer:
Nordhavnsvej-projektet er første etape af en ny vejforbindelse til Nordhavn. Nordhavn er et gammelt industri- og havneområde, der skal udvikles til et nyt byområde i den nordøstlige del af København. Byområdet er fuldt udbygget planlagt til 40.000 indbyggere og 40.000 arbejdspladser. Nordhavnsvej skal derudover lede både den tunge lastbiltrafik og bolig-arbejdspladstrafikken til Nordhavn uden om Hellerup, Østerbro og Indre By.